“Opgaan naar de bergen”

Veel meer over de geschiedenis van de kerk is te lezen in het boek“Opgaan naar de bergen”, dat in 2005 is verschenen ter gelegenheid van het 170-jarig bestaan van de kerk.

Tussen Ruinerwold en Koekange ligt het buurtschap Berghuizen. Berghuizen is klein, maar bezit een prachtige kerk met een fraai orgel.Vanaf 28 mei 1835 heeft de kerk van de afscheiding in deze buurt wortels gekregen.Hoe dat heeft plaatsgevonden, welke gevolgen dat heeft gehad voor de omgeving Berghuizen, leest u in het boek Opgaan naar de Bergen. Dit boeiend geschrift telt 386 pagina’s. De auteur Joop Moes heeft aan de hand van notulen, foto’s en ander materiaal een prachtig boekwerk samengesteld! Het boek bevat momenten van gereformeerd kerkelijk leven en gereformeerd schoolleven. 170 Jaar zijn nauwgezet uitgezocht om een duidelijk beeld te krijgen van wat zich in Berghuizen en omgeving heeft afgespeeld. Het boek is aan te bevelen aan allen, die in deze omgeving gewoond hebben, maar ook aan alle mensen, die voor de geschiedenis van deze buurt belangstelling hebben.

Het boek Opgaan naar de Bergen is te koop voor € 6,50 en twee voor € 10,00 bij de koster of bij Lammert van der Heide, 0522-451039 / lammert.v.d.heide@gmail.com